eaccount
5.3.2024

Näin fysioterapeutti Maria Helander sujuvoitti kuittien käsittelyä ja säästi kirjanpitäjän kuluissa 

Maria Helander toimii psykofyysisenä fysioterapeuttina Turussa. Kyseessä on ihmisen kokonaisvaltaisesti huomioiva fysioterapian erikoisala. Itsenäisenä yrittäjänä Maria on toiminut vuodesta 2015 asti, ja hän kertoo olleensa pitkään vankkumaton paperisen kirjanpidon kannattaja. 

“Ennen pelkkä ajatuskin sähköisestä kirjanpidosta ahdisti. Olin todella skeptinen sen suhteen ja ajattelin sähköisen taloushallinnon olevan minulle yrittäjänä monimutkaista, vaativaa ja vaikeaa.”

Vaihto sähköiseen maailmaan tuli kuitenkin puheeksi kirjanpitäjän vaihdon yhteydessä kesällä 2023. Maria vaihtoi kirjanpitäjäpalvelut eAccount Nordic Oy:lle, ja neuvotteluvaiheessa häneltä kysyttiin halukkuutta vaihtaa sähköiseen kirjanpitoon. “Carita ja Henna kertoivat yksityiskohtaisesti, mitä se käytännössä tarkoittaisi. Minua helpotti ensinnäkin se, että sain riittävästi tietoa muutoksesta. Lisäksi minua luvattiin auttaa, jos minulla on uuden sovelluksen käyttöönoton kanssa vaikeuksia.”

Maria sai käyttöönsä eTasku -sovelluksen, jonka kautta hän toimittaa kaiken kirjanpitäjän tarvitseman materiaalin. Sovellus on yksi suosituimmista sähköisen kirjanpidon sovelluksista, joita eAccount Nordic Oy:n asiakkaat käyttävät. Sen helppokäyttöisyys ja edullisuus tekevät käyttöönotosta helppoa.

eAccount Nordic Oy:n perustaja Carita Mäkinen on itse eTaskun käyttäjä. Hän pääsi myös testaamaan eTaskun uutta maksutonta Korttia+ -yrityskorttia ensimmäisten joukossa. “Oman kokemuksen kautta sekä sovellusta että yrityskorttia on helppo suositella asiakkaille” Carita toteaa.

Lue lisää: eTaskun Korttia+ testikäytöstä osaksi arkea

Suositukseen Mariankin oli helppo tarttua. “Helppokäyttöisyyden ja edullisuuden lisäksi yksi tärkeä asia eTaskun käyttöönotossa minulle oli tietoturva. Voin luottaa siihen, että yritykseni materiaalit ovat hyvässä tallessa. Lisäksi he huolehtivat kirjanpitoaineiston lakisääteisestä säilyttämisestä, joten minun ei tarvitse murehtia tiedostojen varmuuskopioinnista eikä paperimappien säilyttämisestä.”

Aikaisemmin Maria toimitti 2kk:n välein paperimateriaalit kirjanpitäjälle ja hänen piti aina erikseen sopia aika, jolloin kirjanpitäjä on paikalla. Jos taas jostain tositteesta oli jälkeenpäin kysyttävää, kirjanpitäjän piti etsiä se paperikansiosta. Nyt tapaamisajoista ei tarvitse murehtia, ja jos jokin kuitti on jäänyt mietityttämään, sen voi ensin itse tarkistaa eTaskusta. “En myöskään kaipaa lisää säilöttäviä mappirivejä hyllyihin” Maria toteaa. 

Nykyään Maria kuvaa kaikki kuitit ja muut tositteet heti eTaskuun, jonka jälkeen ne voi heittää roskiin tai silppuriin. Paperisten tositteiden säästäminen ja kerääminen yhteen paikkaan oli näin jälkikäteen ajateltuna työlästä.

Nyt tallentaminen hoituu aina käytännössä saman tien ja sovelluksen käyttäminen tuntuu vanhaan verrattuna yksinkertaiselta ja vähätöiseltä. Myös tiliotteiden tallettaminen eTaskuun on helpompaa ja nopeampaa, kuin tiliotteiden tulostaminen. Myös valmiit kirjanpitäjän tekemät raportit Maria saa sovelluksen kautta. 

Käyttöönotto oli heti alusta alkaen helppoa ja tarvittaessa kirjanpitäjältä sai aina apua. Nyt runsaan puolen vuoden käytön jälkeen Maria kokee, että eTasku on tehnyt kuittien käsittelystä sujuvampaa ja lisäksi taloushallinnon kokonaiskustannukset ovat pienentyneet. Vaikka sähköisen taloushallinnon ohjelmistot toivat uusia maksuja, Maria kokee, että kokonaisuutena hän säästää taloushallinnon kuluissa sähköisten palveluiden avulla. 

Kun Maria hoitaa itse myös tositteiden luokittelun sovelluksessa, kuluu kirjanpitäjällä kirjanpidon tekemiseen vähemmän aikaa kuin ennen. “Aluksi oli tapauksia, joissa en tiennyt kaikille kuluille oikeaa luokkaa, mutta sain joka kerta apua kirjanpitäjältä ja hän neuvoi minua. Nyt pystyn jo hoitamaan käytännössä kaiken itsenäisesti.” Myös eTaskun puolelta uusi käyttäjä otettiin hyvin vastaan ja heiltä sai paljon informaatiota käyttöönoton kanssa. Asiakastuki on siis myös sovelluksen puolesta kunnossa. 

Lue myös: